"Людині бійся душу ошукать,бо в цьому схибиш - то уже навіки". Ліна Костенко."

вівторок, 2 квітня 2019 р.

Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Гайдамака - Нова програма

АРХІТЕКТУРНІ ОБРАЗИ ДАЛЕКОГО СХОДУ

Архітектура Далекого Сходу втілює особливий, урочистий і водночас надзвичайно декоративний, художній стиль, який відбив життєрадісний і разом з тим філософський дух, властивий у цілому мистецтву цього регіону. Архітектура Далекосхідного регіону - величні і водночас незвичайні будівлі з красиво вигнутими багатоярусними дахами - справляє поетичне враження. Такий дизайн невипадковий, адже це, за повір’ями, допомагає відігнати злих духів: у Давньому Китаї вважали, що духи можуть пересуватися тільки прямо або звертати вбік під прямим кутом, тому вигнуті форми не дають їм можливості дістатися до людей. Подібний символічний зміст має й інший декор будівлі: малюнки, глиняні фігурки міфічних істот, серед яких майже завжди дракон, мають захищати мешканців будинку від злих духів. І що важливіша будівля, то більше таких «захисників» перебуває на ній. Красу декору, що вражає яскравістю фарб, доповнюють різнокольорова черепиця та пишне різьблення.
Усвідомлення людиною єдності духу і тіла, неба і землі, властиве буддизму, знайшло відображення в культових спорудах - пагодах. Здебільшого характерною особливістю цих будівель є висота та багатоярусність, що також несе певні символічні змісти. Кожний ярус має свій дах із загнутими навісами, що виступають. Основа пагод має різну форму - круглу, квадратну, шести- та восьмикутну. Ярусний стиль властивий і світській архітектурі Далекого Сходу, наприклад будівлям палаців, дахи яких часто робили багаторівневими.

Пагода «Якусідзі» біля м. Нара. Японія
Пагода «Пагорб тигра» в м. Сучжоу. Китай

Печерний храмовий комплекс Цяньфодун
Храм Путошань
Особливим є внутрішнє оздоблення будівель Китаю. Згідно з традицією, будинок є невід’ємною частиною навколишнього пейзажу, свого роду ширмою, крізь яку природа ніби «входить» усередину будівлі, доповнює і збагачує її. І тому в основі традиційної китайської будівлі - дерев’яні чи кам’яні стовпи, а між ними - легкі стіни і перегородки, які швидко збираються і монтуються, а також відповідно декоруються. Щоб відокремити одне приміщення від іншого, дуже часто використовували ширми. Обов’язковою належністю будь-якого будинку був внутрішній двір із садом.
Поцікавтесь символікою, зокрема кольору, в китайській архітектурі. Дослідіть особливості архітектурних пам’яток Китаю, що занесені до Списку об’єктів світової культурної спадщини ЮНЕСКО (Заборонене місто в Пекіні, Храм Неба тощо).
Палац Гугун. Заборонене місто: 1 - екстер’єр; 2 - фрагмент оздоблення даху
Перлина
Символом столиці Китаю, Пекіна, є Храм Неба, побудований в епоху династії Мін і нині занесений ЮНЕСКО до Списку об’єктів світової культурної спадщини людства.
В образі Храму Неба втілено уявлення китайців про впорядкованість світобудови та її закони. За замислом зодчих, розміщення храму та його вигляд мали уособлювати гармонію священних сил Землі і Неба. Кругла в плані будівля храму (коло - символ Сонця, Неба), розміщена на квадратній ділянці (квадрат символізує Землю), втілює союз Неба і Землі. Храм має три яруси, які уособлюють три основні сили Всесвіту - Небо, Землю і Людину. Синя глазурована черепиця триярусного даху, покладена у вигляді променів, символізує небесну блакить. Колони пофарбовано в червоний колір - колір вогню, що символізує союз Неба і Землі. Навіть кількість колон храму має свою символіку: 4 великі 18-метрові колони означають чотири пори року, 12 середніх колон - 12 місяців, 12 позолочених колон - 12 двогодинних відрізків часу. А разом 28 колон символізують 28 сузір’їв. Храм прикрашено багатим декором.
Дізнайтеся про інші таємниці символіки Храму Неба.
Храм Неба: 1 - екстер’єр; 2 - вигляд з висоти пташиного лету; 3 - фрагмент декору; 4 - інтер’єр
ФАКТ
Візитівкою Китаю є Великий китайський мур, найбільший оборонний об’єкт у світі - одна з найбільших будівельно-технічних споруд усіх часів. Вона була зведена на кам’яному підмурівку і збудована із землі й цегли. Завдовжки тисячі кілометрів, стіна звивається вгору і вниз гористою місцевістю, простягається пустелями й болотами. Зі сторожових веж муру за допомогою димових сигналів удень і сигнальних вогнів уночі можна було розповсюджувати інформацію всією країною з великою швидкістю. Стіна була не тільки кріпосним валом, але й дорогою завширшки 5,5 м, що давало змогу крокувати по ній поруч п’ятьом піхотинцям або скакати - п’ятьом кавалеристам.
Великий китайський мур
Японській архітектурі, що ввібрала традиції китайського мистецтва, притаманне прагнення до простоти. Будівлі світлі й відкриті, переважно складаються з прямокутних елементів. Велику частину споруд Японії будували з дерева, оскільки це гнучкий матеріал і, порівняно з каменем, більш стійкий під час землетрусів.
Серед пам’яток дерев’яного зодчества, що дійшли до нас, вирізняються синтоїстські храми з масивними дахами, що виступають далеко за межі стін і надійно захищають їх від негоди.
Високого розвитку набула садово-паркова архітектура. Китайські сади були кількох типів: імператорські; храмові; індивідуальні, призначені для родини та друзів. їх прикрашали дерева і квіти, павільйони й альтанки, водойми та декоративне каміння.
Японські сади лаконічні, багатозначні й символічні, вони покликані слугувати відпочинком від суєти, засобом відновлення рівноваги душі. Кожен об’єкт має своє смислове навантаження. В основу моделі саду покладено союз трьох головних стихій - води, каміння і рослин. Вода (або пісок, який її замінює) асоціюється з водоймами (озерами й гірськими річками). Камені символізують гори, скелі, острови. Невеликі рослини, з яких створюють композиції, за контурами нагадують лісові пейзажі. З-поміж видів японських садів виділяють: сад дерев, сад води, сад чайної церемонії, сад цубо, сад каменів.
Золотий павільйон. Японія
Головна зала комплексу Тодай-дзі. Японія
Наприклад, сад каменів (сад дзен, або сад «сухого пейзажу») створює мініатюрний стилізований пейзаж за допомогою ретельно дібраних композицій з каменів, водойм, мохів, формованих дерев і кущів з використанням гравію або піску. Такий сад переважно невеликий, оточений стіною і, як правило, призначений для споглядання в положенні сидячи тільки з одного місця за межами саду.
Японський сад каменів
Практичне завдання
Відтворіть у живописі свої враження від архітектури Далекого Сходу.
Запитання і завдання
1. Спробуйте дібрати декілька влучних слів-характеристик для архітектури Далекосхідного культурного регіону.
2. Що вам відомо про китайське та японське садово-паркове мистецтво?
3. Дослідіть явища традиційної китайської та японської культури (наприклад, чайна церемонія, повітряні змії, мистецтво кірігамі тощо), які сьогодні відомі і впроваджуються в усьому світі.

Немає коментарів:

Дописати коментар